De Werffboat 24 is in meerdere opzichten een blikvanger. Foto Miek Reuling

Eind juni ging bij Scheepstimmerwerf De Hoop in Workum de houten Werffboat 24 ‘Petronella’ te water. Een elektrisch aangedreven boot van 7,15 meter lengte, met kleine kajuit. Niet alleen qua vormgeving een blikvanger; ook de bouwwijze is bijzonder. Jachtbouwer Roelof van der Werff paste 3D gevormde houten segmenten toe voor de romp. De panelen werden voorgevormd bij Curve Works in Alphen aan den Rijn en daarna in Workum – precies pas – tegen de spanten van het schip geplaatst. Eerder zei Van der Werff over deze manier van bouwen: “Het voorvormen is bij staal en aluminium allang volstrekt vanzelfsprekend. Het blijkt nu dus ook te kunnen bij hout-composiet.”
De romphuid is bovendien voorzien van bewerkt bamboe. Dat materiaal is in de fabriek met stoom verhit tot 200 graden, waardoor het verhardt, en een donkere kleur krijgt.
De gebruikte bouwtechniek met gevormde rompdelen is niet alleen voor scheepsbouw geschikt, maar kan ook worden gebruikt voor architectuur, kunstwerken, of interieurbouw. Volgens Van der Werff is brede toepassing antrekkelijk voor de verdere ontwikkeling.
www.roelofunderweis.eu