Yamaha | V8 XTO Offshore is klasse apart

Yamaha heeft de nieuwe V8 XTO Offshore geïntroduceerd. Met een cilinderinhoud van 5,6 liter, een hoog koppel, grote stuwkracht en 425 pk is dit meer dan een gewone buitenboordmotor. Het is een klasse apart, zeker in combinatie met de nieuwste generatie van het geïntegreerde Helmmaster besturingssysteem van Yamaha, en het CL7 display.

Volgens Yamaha is de V8 XTO Offshore de eerste viertakt buitenboordmotor in de industrie met directe injectie. De directe hogedrukinspuiting van brandstof in de verbrandingskamer zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de verneveling en verhoogt de effectiviteit van het brandstofverbruik. Het geeft een maximaal aanspreekbaar vermogen en een maximale efficiëntie.

Het geavanceerde systeem voor directe injectie heeft maar liefst vijf brandstofpompen en genereert een inspuitdruk tot 200 bar. Het drietraps brandstofdruksysteem is ook uitgerust met twee onafhankelijke brandstofpompen die op specifieke, individuele toerentallen worden geactiveerd in een Vapor Separator Tank. Dit zorgt voor een nauwkeurige brandstofdosering, zelfs op het maximale toerental. De compressieverhouding is 12,2:1. Het In-Bank uitlaatsysteem stuurt de uitlaatgassen via een directe route naar het staartstuk en daarna via de propellernaaf naar buiten. Kortom, een efficiënte verbranding en dus een hoger vermogen.

De V8 XTO Offshore is verder uitgerust met een unieke tweetraps water- en oliepomp, die elk ontworpen zijn voor een consistente werking op een hoog toerental. De waterpomp is zowel voorzien van een massieve rubberen impeller als een extreem stevige stalen impeller. Samen zorgen zij voor een hoge opbrengst van koelwater en een nauwkeurige temperatuurregeling tijdens alle toerentallen, zelfs onder de meest extreme omstandigheden.

Naast de extra grote tandwieloverbrenging, de geharde tandwielen, de robuuste offshore bracket en de supersterke motorsteunen, is de V8 XTO Offshore ook uitgerust met plasma fusietechnologie voor de cilinderwanden. Hierdoor is de motor niet alleen duurzamer, maar ook aanzienlijk compacter. Het oppervlak met microtextuur is 60 procent harder dan staal en veel lichter. Daardoor kon er een grotere motorcapaciteit worden gecreëerd zonder de afmetingen van de krachtbron te vergroten. De lagere oppervlaktewrijving draagt ook bij tot een maximale verlaging van het brandstofverbruik. De twee bovenliggende nokkenassen op elke cilinderbank worden aangedreven door een in een oliebad gedompelde zelfspannende ketting, voor een nauwkeurige kleptiming en een lange levensduur. De met koolstof beklede kleplichters vergroten de duurzaamheid, en zorgen voor een stille en voor een consistente timing. De nieuwe XTO OS schroeven zijn speciaal gemaakt voor het enorme koppelpotentieel van de V8. Met diameters van 16 tot 17⅛ inch produceren ze meer stuwkracht. www.yamaha-motor.nl