Zeven houtenbotenbouwers in één boek

Zeven bouwers van bijzondere houten schepen vertellen hun verhaal in het nieuwe boek Houtenbotenbouwers 2 – Bouwers van bijzondere houten schepen van auteur Klaas Smit. De boekpresentatie vindt op 17 december plaats in Batavialand te Lelystad. Daarbij worden de eerste exemplaren uitgereikt aan deze zeven botenbouwers.

Marco van Boheemen bouwt momenteel een waterschip op de Bataviawerf in Lelystad, waar Willem Vos 35 jaar geleden begon met de Batavia. Jan Kuperus en Rienk Gardenier verbleven jaren in Paesens-Moddergat om de Wierumer aek WL19 De Drie Gebroeders te bouwen. Johan Prins bouwde het houten skûtsje Aebelina, maar dat is niet zijn enige schip geweest, zoals uit zijn verhaal blijkt. Kees Sars bracht ons de Kamper kogge, het Statenjacht De Utrecht, palingaak Korneliske Ykes II en een hele vloot Romeinse schepen. Gerald de Weerdt rondt nu het project Witte Swaen af, de reconstructie van het schip van Willem Barentsz. Willem Vos bouwde de Batavia, de grootste reconstructie van een houten schip in Nederland. De inspanningen die hij daarvoor heeft moeten verrichten, zijn enorm geweest. Dankzij Willem Vos hebben we dit prachtige schip terug en konden in de decennia daarna andere reconstructieprojecten worden gerealiseerd.

In het boek komen de zeven markante mannen aan het woord met een grote liefde voor hout, voor onze nautische geschiedenis en voor het zo precies mogelijk reconstrueren van houten schepen. Nederland is eeuwenlang een belangrijke scheepsbouwende natie geweest. Houten schepen en de vaardigheid van het bouwen ervan behoren tot ons DNA. Daarom is het belangrijk om het vak van houten boten bouwen in stand te houden.

Bovendien is het dankzij de reconstructies van verdwenen schepen nu mogelijk om rond te lopen in geschiedenis op ware grootte. We kunnen de schepen bezichtigen of erop meezeilen en ervaren hoe onze voorouders erop hebben gewerkt en geleefd. Alle vormen van geschiedschrijving zijn reconstructies achteraf, die bijna altijd afwijken van hoe het vroeger echt was. Ze zijn echter belangrijk om de geschiedenis en belevenissen goed te kunnen begrijpen. Het bouwproces biedt ook inzicht in de deskundigheid van die tijd en wat erbij kwam kijken.

Leerschool
Al deze reconstructieprojecten zorgden ervoor dat vele honderden leerlingen een vak hebben geleerd, eigenwaarde hebben ontwikkeld en hun weg naar de arbeidsmarkt hebben gevonden. In alle projecten werkten de scheepsbouwmeesters met leerlingen om hen op te leiden.

Het eerste boek, Houtenbotenbouwers 1 – Tien werfbazen over hun vakmanschap, werd positief ontvangen. Een aantal lezers gaf echter aan dat ze botenbouwers misten. De positieve reacties en het feit dat er nog veel meer bouwers van houten boten zijn, waren de aanleiding voor dit tweede deel.

Houtenbotenbouwers 2 – Bouwers van bijzondere houten schepen bevat vele foto’s, heeft een formaat van 25,5 x 20 centimeter met een omvang van 272 pagina’s. Het boek kost 30 euro (exclusief verzendkosten) en is vanaf 3 december te bestellen op www.spiegelderzeilvaart.nl. Het boek wordt vanaf 17 december geleverd.

Houtenbotenbouwers 1 is te bestellen op www.houtenbotenbouwers.nl. Het boek kost eveneens 30 euro exclusief verzendkosten. Het formaat is net als deel 2 25,5 x 20 centimeter met een omvang van 280 pagina’s.